1 JUTA HITZ TO YOUR WEBSITE

Klik Like Bagi Menyokong

Isnin, 26 Disember 2011

Pinjam Buat Pelaburan Emas: Untung Atau Rugi



Setelah melayari blog-blog dan website pelabur-pelabur emas, saya dapati ramai yang bertanya kepada bloger-bloger dan juga saya sendiri, untungkah membuat pinjaman dari bank atau koperasi untuk melabur dalam emas?
Saya tertarik dengan apa yang ditulis oleh saudara Suhaimy di dalam blog beliau. Apa yang disampaikan oleh beliau adalah satu kenyataan dan diakui kebenarannya.

Beliau menulis, ramai pelabur-pelabur emas mengatakan bahawa kenaikan harga emas dalam 5 tahun ini adalah 22%. Sebenarnya kenaikan tersebut adalah purata sahaja. Kita lihat harga kenaikan emas 5 tahun kebelakangan ini:

2006    -    18%
2007    -    36%
2008    -    5%
2009    -    26%
2010    -    25%

Manakala pinjaman bank dikenakan interest sebenarnya agak tinggi. Tidak perlu saya huraikan dengan lebih lanjut, hanya layari blog saudara Suhaimy tersebut dan beliau telah merungkaikan segalanya.



Dari jadual di atas, apakah akan terjadi jika tahun pinjaman dibuat, kenaikan harga emas hanya 5% atau paling tinggi 10%?  Bagaimana nak bayar ansuran bulanan bank? Benar, emas adalah untuk jangkamasa yang panjang dan bukan singkat. Tetapi harus juga diingat bahawa kehidupan seharian juga harus diteruskan. Jika pada tahun tersebut harga emas kekal atau menurun dan atau juga naik dengan kadar rendah, emas yang dipegang tidak dapat dicairkan kepada wang fiat untuk membayar bank. Terpaksa la menggunakan pendapatan bulanan untuk membayar pinjaman bank. Tidakkah itu telah menggurangkan pendapatan bulanan dan menambah tanggungan.

Dengan Emas Hibah, perkara ini dapat di atasi. Mengapa? Kerana selain dari menerima emas, hibah juga diterima setiap bulan. Hibah yang diterima bolehlah dibuat bayaran pinjaman bank. Malah ada lebih lagi. Boleh lah dibuat bayaran bil-bil. Tidak kah itu meringankan bebanan hutang?

Setelah tamat tempoh perjanjian (ada yang mengatakan kontrak), dan rasa tak mahu lagi meneruskan menyimpan emas, kembalikan emas kepada syarikat dan syarikat akan mengembalikan 100% modal kita (ramai yang tak peraya dengan perkara ini, tetapi itu lakenyataannya kerana telah diikat dengan perjanjian dan akad jual beli). Modal yang telah dikembalikan oleh syarikat bayar balik ke bank. Kalau masa bayar balik ke bank 100% dalam kurang dari 1 tahun, kebiasaannya bank tidak menggenakan interest atau jumlah yang paling minimum.

Mengapa harus menggunakan cara lama kalau ada cara yang baru dan lebih baik. Saya ada mendapat berita  bahawa ramai pelabur-pelabur emas cara lama yang dah collapse (tak tahu la betul atau tidak).

1 ulasan :

  1. Setuju..saya buat refinance rumah saya dapat cash Rm190K. Saya belikan emas genneva setiap bulan dapat hibah hampir Rm4000. Saya bayar ke Public Bank hanya Rm1800 selama 20 tahun. Selebihnya buat bayar loan 2 buah kereta. Masih ada extra lagi. TQ genneva.

    Orang di Kuching Sarawak kalau nak join saya boleh uruskan

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...