1 JUTA HITZ TO YOUR WEBSITE

Klik Like Bagi Menyokong

Sabtu, 3 Disember 2011

Wang Kertas Masih Relevan?

Asal usul wang bermula dalam lingkungan 100,000 tahun yang lampau. Sebelum wujudnya wang, manusia mengunakan sistem barter atau sistem tukar barang. Oleh kerana ketidak puasan hati dengan pertukaran barang ini, satu 'benda' perantaraan telah digunakan.
'Benda' yang dimaksudkan adalah wang. Pada mulanya mereka menggunakan 'wang komoditi' iaitu suatu barang yang susah diperolehi seperti barang perhiasan.

Kemudian manusia mengunakan wang logam yang lembut
sebagai matawang bagi memudahkan pengiraan dan ketulinan. Emas adalah logam lembut yang digunakan sebagai wang. Selain itu perak juga digunakan sebagai wang.






Oleh kerana wang logam ini adalah berat bagi menjalankan urusniaga, maka muncullah wang kertas yang lebih ringan. Walau bagaimanapun, wang kertas ini mempunyai nilai yang disandarkan kepada emas.

Semenjak itu, wang kertas terus digunakan. Amerika Syarikat telah memperkenalkan satu sistem Wang Fiat yang mana ianya tidak bersandarkan kepada apa-apa rizab komoditi. Semenjak itu, semua negara maju menyandarkan kepada wang mereka kepada wang Amerika Syarikat. Semenjak itu, wang kertas terus digunakanoleh kebanyakan negara di  dunia ini.

Kini, wang kertas semakin susut nilainya berbanding komoditi terutamanya emas dan perak. Ini dipersetujui oleh semua orang di dunia ini. Dengan penggunaan wang fiat ini, masalah inflasi semakin meningkat. Kalau pada tahun 80an dan 90an, harga gula hanya beberapa sen sekilo, sekarang harganya telah meningkat kepada RM 2.50. Saya masih ingat di awal 90an, harga segram emas 916 hanyalah RM 40, tetapi sekarang sudah meningkat kepada hampir RM 200.00.

Kini, ramai yang telah beralih kepada membuat pelaburan emas kerana nilainya yang terus meningkat dari setahun ke setahun. Tidak kurang juga yang berniaga emas. Beli hari ini dan tunggu 2 atau 3 bulan agar emas terus meningkat, dan menjualnya pula.

Semua orang tahu rangkap ini: "Kalau pada zaman Rasullullah harga 1 ekor kambing 1 dinar, sekarang pun 1 dinar". Ini menunjukkan betapa jatuhnya wang kertas dan emas pula mengelakkan inflasi.

Masalahnya, adakah wang kertas ini masih relevan? Terus terang saya katakan YA. Sama ada kita suka atau tidak, kita tetap mengunakan wang kertas ini. Nak beli emas pun menggunakan wang kertas. Apa tah lagi membeli barangan keperluan harian, masih lagi menggunakan wang kertas.

Sekarang ini zaman sudah berubah, cara perniagaan, cara berfikir dan cara berbelanja juga sudah berubah. Kalau dulu beli satu barang dengan harga murah, kita boleh jual dengan harga tinggi. Persaingan tidak banyak dan boleh dikatakan tidak ada langsung pada barang-barang yang unik. Kalau dulu kedai emas tidak banyak, tapi sekarang bukan saja kedai emas, malah peniaga emas peseorangan pun ramai. Kalau tak percaya, kepada yang ada akaun Facebook, cuba taip EMAS di kotak search. Maka berderet nama-nama penjual emas ini. Kalau saya nak beli emas, saya boleh pilih yang mana satu yang saya suka dan yang menawarkan harga paling murah.

Apabila kita membeli emas dan ingin menjualnya beberapa cabaran terpaksa di fikirkan.


Pertama, bila harga emas akan betul-betul naik sehingga membolehkan kita mendapat untung.
Kedua, terpaksa bersaing dengan peniaga-peniaga lain.
Ketiga, orang semakin pandai, kelulusan semakin tinggi. Kalau dulu nak masuk askar cukup sekadar kelulusan darjah 6, sekarang mesti ada Sijil SPM. Maknanya, pembeli kita juga beli pada harga murah. Itu tak termasuk tawar menawar lagi.

Akhirnya ramai peniaga emas ini mula putus asa dengan cabaran yang terpaksa ditempuhi. Ini kerana wang kertas mereka terbeku di dalam bentuk emas, sedangkan perbelanjaan seharian memerlukan wang kertas. Tak kan nak minum secawan teh tarik di kedai mamak nak bayar dengan seketul emas. Tepuk dahi mamak tu. Maknanya wang kertas masih diperlukan dan masih relevan pada masa sekarang.

Di zaman yang serba canggih ini, maka kita harus work smart not work hard. Kita harus berfikiran +ve dan merebut peluang yang ada dengan cepat terutamanya kepada peluang yang unik tetapi berlandaskan konsep syariah. Ini kerana perniagaan yang berlandaskan konsep syariah tidak menindas pengguna.

Emas Hibah adalah satu contoh terbaik. Ianya adalah yang pertama di dunia dan berkonsepkan syariah. Apabila membeli emas hibah ini, pembeli akan menggunakan wang kertas. Pembeli akan menerima emas yang dibeli termasuk sijil emas tersebut dan juga S&P. Ingat, perniagaan berkonsep syariah memerlukan perjanjian jual beli atau akad jual beli. Semasa menerima emas, sijil emas dan S&P, pembeli juga akan menerima hibah yang pertama dari syarikat. Hibah tersebut adalah berbentuk wang kertas yang boleh digunakan untuk membayar teh tarik di kedai mamak dan membayar keperluan barangan harian. Emas masih dipegang oeh pembeli.

Untuk tidak menjadikan Hibah ini sebagai Riba' maka kontrak hibah ini akan dilakukan selama 3 bulan sahaja. Selepas tiga bulan, pembeli mempunyai 3 pilihan sebagaimana artikel saya sebelum ini.

Sebenarnya tidak perlu menjadi penjual emas kerana dengan membeli emas, masih juga mendapat wang kertas untuk keperluan seharian. Tapi kalau nak dapat lebih boleh jadi consultant emas hibah.

JADILAH PENGGUNA YANG BIJAK

Tiada ulasan :

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...